Voor de tweede keer in 3 jaar tijd bezoeken René en ik een eerste prijswinnaar bij Marathon Noord met de achternaam Hage. Nu is het Frank, een neef van Tim. Met 3 duiven mee pakt hij om 15.36 uur zijn 2e getekende en om 20.01 uur zijn eerste getekende. Met de eerste pakt hij dus de zege bij SMN, 14e nationaal en zoals het er nu uit ziet de 40e internationaal. Ik denk dat er weinig op deze afstand hun eerste 2 getekende thuis hadden rond een uur of acht ‘s-avonds.

De liefhebber
Frank Hage klopt al regelmatig aan de deur met vroege duiven. Dit jaar al op Pau de 48e en 50e  nationaal, Agen ZLU jaarlingen de 7e en 28e nationaal. Vorig jaar een 58e nat Pau, 42e nat Agen jaarlingen, 3e nat Agen ouden en een 45e nat. Narbonne. Maar nu op de vlucht der vluchten Barcelona een topnotering.

Frank speelt op dit adres sinds de natoer van 2014 los van zijn vader Jan. Een zeer uitgekiende hokaccommodatie waarin 45 koppels vliegers huizen. Deze vliegers zitten in een aanbouw van het huis op de begane grond en op de zolder. De jongen hebben een hok in de tuin. Er wordt ingespeeld op weduwschap vanaf de eerste vlucht en dan gekoppeld wanneer de duiven de eerste dagfondvlucht gehad hebben. Tot een week tot 2 weken voor deze eerste dagfondvlucht wordt er verduisterd. De verzorging is zeer efficiënt ingericht, want Frank heeft ook nog een jong gezin en werkt langs de weg en maakt dus lange dagen. Naast de entingen tegen Paramixo en pokken wordt er bijna niet gedokterd aan de duiven. Wel krijgen de duiven Turbo Disinfect elke zondag om de duiven natuurlijk te ontsmetten.  Hij noemt als voordeel dat hij in een zeer serieuze vereniging zit, waar iedereen bovenop de gezondheid van de duiven zit en er dus ook weinig besmetting in de mand plaatsvindt. Daarnaast zijn de containers van Afdeling 5 ingericht dat manden individuele drinkbakken hebben en niet zoals in andere afdelingen geschakelde drinkgoten.

Het soort duiven wat op de hokken woont is natuurlijk van oom Tim Hage en van Willem van der Velden uit Boskoop. Deze laatste duiven komen vooral wanneer het echt zwaar wordt, en laat nou 2018 daar nu precies een jaar voor zijn!

Voor het eerst hebben een kort filmpje gemaakt met de winaar !

De winnende duif

De winnende duif heet de Jim vernoemd naar zijn zoontje. De doffer van 2015 komt uit 2 duiven van Willem van der Velden uit Boskoop. Zij hebben in 2014 duiven geruild en zo kwam dit topkoppel bij Frank op elkaar te staan. Een topkoppel? Ja, want inmiddels hebben al minimaal 5 kinderen uit dit koppel een topnotering gehaald op de marathonvluchten. Het was de eerste keer Barcelona voor deze vale doffer. Hij is gespeeld op een jong van 12 dagen en was nog niet aan het drijven op zijn duivin.

De aankomst

De aankomst werd enigszins gespannen beleefd, met een reden. Na de inkorving van Barcelona zijn ook de duiven van Dax en Argenton op zijn klok ingekorfd. Ook zijn in deze week de jongen gechipt. Hiervoor had hij een africhtingsvlucht in de klok zitten en deze weer verwijderd. Donderdag na de inkorving van Argenton werd de klok weer op het basisstation gezet. Tot zijn schrik zag hij het ringnummer van Jim op het display staan met de melding NOK.

Hij heeft contact gehad met Piet Fransen van de ZLU en met hem overlegd. Er is een handmatige klok gesteld waar de chip in geklokt moest worden met een loze afslag erachter.  Het vermoeden is dat door het chippen van de jongen er een fout is ontstaan in de klok. Frank zag de vale doffer uit de goede hoek aankomen en daarna volgde de procedure van het verwijderen van de chip, kapot knippen van de chipring en het klokken van de chip. De duif had geen gummi aangemeten gekregen bij de controle in de loods van de ZLU, dus de geheime code was in de chip erbij gezet. Op deze manier kan er dus nog steeds controle plaatsvinden. Na al deze handelingen was de spanning van de ketel en werd de duif gemeld. Tijdens het felicitatie telefoontje van onze voorzitter viel bij hem zijn 1e getekende van Barcelona.  Een aankomst met een verhaal dus.

René en ik waren op bezoek bij een liefhebber met een plan, een zeer efficiënt verzorgingssysteem en geweldige duiven. In de inleiding heeft u al prestaties kunnen zien waar velen van ons van dromen. Bedankt voor je openheid en we zien je graag op het podium op 27 oktober aanstaande in Doetinchem.

Arjan van Gent

Bron: Stichting Marathon Noord

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Sporten / NPO

Er zijn op deze tijd van het jaar weer veel sporten te zien op de televisie zoals veldrijden , voetbal , snooker , ...

Ad de Jong

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Onverwacht bezoek

Voorbije week moest ik voor een scan naar Utrecht. Dit was vlakbij Ron van Veggel en we zijn daar op bezoek geweest. ...

Ad de Jong

COLUMNS

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Voor wat het waard is

Piet de Weerd zei me ooit: ‘Van duiven ken ik 1%, maar dat is altijd nog oneindig veel meer dan de rest. De ...

Ad Schaerlaeckens

Roofvogelproblematiek in de Duivensport

Velen liefhebbers kampen met de problemen die roofvogels veroorzaken voor hun duiven. Vanuit duivenliefhebbers heerst de ...

Patrick Noorman