Soms loop je in de duivensport tegen een situatie aan waar niemand op staat te wachten. Helaas had een nieuw lid de regels van de VNCC niet duidelijk op het netvlies. Een eis om in concours te mogen staan met je duiven bij VNCC is het invullen van een papieren poulebrief, ongeacht of men wel of niet poulet en dit was nou waar de pijn zat. Door het ontbreken van dit bescheiden moet het bestuur de regels volgen en volgt uitsluiting. Voor de gebroeders Boertje uit Westerhaar/Vriezeveensewijk betekent dat zij van plek twee naar plek één doorschuiven en de formele winnaars zijn van Dax 2018 VNCC. De gebroeders vliegen onder de naam van H.Boertje, maar samen bedrijven ze met veel inzet en gedrevenheid de sport. Natuurlijk is er sprake van een taakverdeling: Henk zorgt voor de vliegduiven die bij hem aan huis zitten en Johan zorgt voor de kwekers. Ik gaf al aan dat men gedreven is met de sport, Henk is tijdens het vliegseizoen al rond 05.00 uit de veren en heeft dan, voordat hij naar zijn werk gaat, al enkele uren duivenbezigheden achter de rug.

De vliegduiven gaan elke dag rond 05.30 er uit en zij vliegen ongeveer in het begin van het seizoen een half uurtje, wat later afneemt tot een kwartiertje, ondanks het gebruik van de vlag. Voor Dax had men als eerst getekende een betrouwbare duivin gezet. De 15-1346454 had op St. Vincent 2018 al getoond goed in haar vel te zitten en op deze vlucht veroverde ze de 22e plaats in het VNCC. Ook nu voor Dax glom ze en was zijdezacht in de hand en zag er gewoon super uit. Deze nestduivin is nu 7 keer ingemand op de zware fond en heeft evenveel prijzen behaald, daar zijn er niet zoveel van. Voor Dax zat ze op 4 daagse eieren en Henk had twee dagen voor het inmanden een jong er onder geschoven van 6/7 dagen. Dit nam ze onmiddellijk aan. Henk wilde voorkomen dat de duivin teveel energie zou steken in het voeren van het jong, vandaar gekozen werd een jong van 6/7 dagen oud. De duivin is geboren uit een kruising Löwik x Jellema. Haar vader werd aangekocht bij de gebr. Löwik uit Almelo, hier ziet men de lijn van Goudhaan x zoon Rambo (735) en bij de moeder (helaas gestorven) de lijn inteelt Zwart Goud van Jelle Jellema uit Nijverdal. Vorig jaar pakten de broers ook een eerste VNCC op St.Vincent ( tevens 1e sector 3) met de 14-1585614, een machtige duivin voortgekomen uit de lijn van de Daxdoffer gebr. Löwik x een duivin van Henk Wegh, gouden Barcelona lijn.

Hoe was de voorbereiding van de fondduiven dit jaar?

Grotendeels hebben ze alle programmavluchten doorlopen en enkele keren Tongeren. De 15-454 had na St.Vincent Tongeren gevlogen en de jongens hebben haar ook nog naar Twello gebracht, daarna ging ze de mand in voor Dax. Qua opvoeren is te vertellen dat 4 dagen voor de inkorving Koopman All in One wordt gegeven naast het vliegvoer van Mariman, de duiven kennen pinda’s en zijn er verzot op. De periode tussen St.Vincent en Dax werd er een rookblokje in het hok gelegd en kregen de duiven ook nog enkele dagen orni stop in het water voor de koppen. Dit deden de broers, omdat de duiven niet al te strak zaten en dan moet je handelen. Men beschikt normaal over 19 vliegkoppels , maar momenteel zijn dat er 16 + een aantal losse weduwnaars, die gebroederlijk bij elkaar in hetzelfde hok zitten. Om de kwaliteit van hun duiven te verhogen koppelt men de beste tegen de beste, prestaties zijn leidend hierbij, want ook uit goede duiven komen maar sporadisch weer goede. Wat de gezondheid betreft let Henk vooral op de kelen, duiven die altijd een rode keel hebben zijn niet geschikt voor de kweek en worden uiteindelijk verwijderd. Duiven met gezonde kelen zonder slijm tonen aan dat zij gezonde organen bezitten en juist die duiven moet je op het hok hebben. Men vliegt nu met een groter hok dan vorig jaar, zo’n 1,5 meter uitgebreid, zodat zij nu meer jongen kunnen kweken.

In het verleden lag dat aantal op 25/30 stuks, maar ook zij merkten dat je gemakkelijker dan vroeger jonge duiven zo kunt verliezen. Met de uitbreiding kan men nu 50 jonge duiven houden, hierdoor loop je minder kans op discontinuïteit ten aanzien van de noodzakelijke jaarlijkse aanvulling. Hun hele accommodatie beslaat een lengte van 6 meter bij 2 meter, inclusief de twee hokjes voor de jongen. Je mag dus gerust spreken van kleine liefhebbers qua aantal. Maar kwantiteit staat niet voor kwaliteit en vergeet niet dat Henk gemiddeld in het vliegseizoen 6 á 7 uur gedreven bezig is met zijn duiven. In het verleden speelden zij het programmaspel en leerden zo waar het omdraait in de duivensport. Een liefhebber moet oog hebben voor de situatie waarin de duiven verkeren en als het niet goed gaat dan moet men weten welke stappen men moet doen om het tij te keren. Zo kwam Henk bij een jonge liefhebber die in de beginjaren goed speelde, maar langzaam aan begon af te glijden. Henk adviseerde hem om zijn doffers in te spelen en niet zijn duivinnen en de duiven te behandelen tegen de koppen, resultaat duiven kwamen weer.

Aandacht voor je duiven.

Door veel op het hok te zijn en regelmatig je duiven in de hand te nemen, krijg je een betere feeling over hun gezondheidsituatie. Duiven hebben aandacht nodig! Een liefhebber die als een boer door zijn hokken loopt en waar de duiven van schrikken, krijgt geen contact met zijn duiven. Door er dagelijks mee bezig te zijn bouw je een band op en zie je veel sneller als er wat aan de hand is. Presteren is natuurlijk het doel, maar plezier in de omgang met je duiven is ook van belang en daar schort het soms bij een aantal liefhebbers aan. Henk heeft gemerkt dat hij de coli voor blijft bij de jonge duiven als hij Bio Lugecol (BLT) toevoegt aan het water. Dit geeft hij ook aan zijn oude duiven in het vliegseizoen. Men ziet dat de slijmproblemen verdwijnen en het helpt ook tegen geel. De broers zijn voorstander van kruiden en middelen op natuurbasis. Een dierarts wordt niet gevisiteerd. Als men de duiven ergens tegen heeft gekuurd, dan moet men ook een herstelperiode in acht nemen, minimaal 10 dagen voordat men de duiven weer inkorft. Een mens is na een ziekte ook niet direct weer op krachten, herstel en het opbouwen van weerstand heeft zijn tijd nodig.

Internet aankopen?/ Jaarlingen.

Hier heeft men geen goede ervaringen mee op één na, dat was de vader van de St.Vincentduif, op de foto was Henk helemaal weg van de uitstraling van het oog en heeft hij deze doffer ook zonder enige twijfel gekocht en terecht! De broers spelen hun jaarlingen één keer op de overnacht bij twijfel tweekeer. Maar als na twee jaar geen prestaties achter het ringnummer staan dan gaan ze van het hok. Ik mocht zowel de Dax duivin als de St.Vincent duivin in de hand houden, wat direct bij beide duiven opviel is het laag soortelijk gewicht. Ze voelen stevig, goed gesloten en licht aan. Henk en Johan houden van een duif die recht in de hand ligt, liefst één lijn met een mooie rechte staart.

Hun hok heeft een steile V-kap, waar aan beide zijden Dupanelplaten zijn bevestigd. Via de kap kan de lucht gemakkelijk wegstromen. Het plafond heeft een vaste uitstroom mogelijkheid van de vervuilde lucht, ik zag geen schuiven. Aan de frontzijde zijn verluchtingsplaten geschroefd. Er is geen sprake van overbezetting, een aantal bakken waren afgesloten. Duiven waren opvallend kalm ook met bezoek en je zag veel duiven van dezelfde type qua bouw. Bij Henk in de vereniging heeft men een jeugdlid, die van de vereniging een klok te leen heeft gekregen en elke week wil Mike graag hebben dat men zijn duiven beoordeelt, voordat ze gekorfd worden. Hier heeft Henk veel schik aan en juist een jeugdlid helpen en adviseren helpt om onze mooie sport in stand te houden.

Klaas Mulder

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Voer

Als je bij de voerleveranciers kijk zijn er ontelbaar veel verschillende mengelingen en dan denk je wat zal de beste zijn ...

Ad de Jong

Dirk stopt ermee

Dirk stopt er mee, mijn moeder kwam met het nieuws. Gisteravond, na het werk, ging ik nog even snel langs bij Moe om ...

John Logemann

DAAGJE NAAR HOOGEVEEN

Op het moment dat ik dit journaal zit te schrijven komt er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ben a.h.w. nog een ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Dirk stopt ermee

Dirk stopt er mee, mijn moeder kwam met het nieuws. Gisteravond, na het werk, ging ik nog even snel langs bij Moe om ...

John Logemann

De Vroege Kweek

Wie tijdens de winter kweekt moet goed de spreuk voor ogen nemen : “ Men kan iedereen bedriegen behalve de ...

Frans Musch

Informatieve websites 2 / Jaco van ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website ...

Nico van Veen