Van af het begin van het fondseizoen worden onze duiven zwaar op de proef gesteld door de aanwezige oostelijke winden. Barcelona betekent hier in het oosten een gemiddelde afstand van meer dan 1250 km, geen sinecure! In de VNCC werden 156 duiven ingekorfd door 51 liefhebbers, slechts 22 liefhebbers pakten één of meer prijsduiven. De jongste deelnemer (?) was de elf-jarige Joe Lute Bruinenberg uit Glanebrug, die geheel zelfstandig zijn duif had voorbereid en zelf zijn poulebrief invulde. Ik zeg maar als je er vroeg mee begint kun je uitgroeien tot een groot kampioen. Door ongunstige weersomstandigheden werden de duiven niet op vrijdag gelost, zaterdagochtend om 09.00 gingen de kleppen naar beneden en konden de duiven aan deze marathonvlucht beginnen. Men ziet de laatste jaren in het oosten een paar vedetten voor deze vlucht en men ziet ook bij de aanhakende liefhebbers duidelijk een stijging in de prestaties.

Het volgende overzicht zegt genoeg:

• J.Jellema 8e 28e
  • J.Jellema 26e 67e
  • W.Weerink 87e 178e
  • H.B. Wegh 112e ?
  • W&M Derksen 126e 256e
  • J.Jellema 132e 269e
  • J.Jellema 157e
  • W&M Derksen 158e
  • H.Elsweijer 210
  • J.Morsink 229e

Van de 156 duiven konden er 39 een prijs verdienen in de VNCC , de laatste prijs duif viel op maandagochtend. Natuurlijk speelt Jelle zich weer geweldig in de kijker, dat lukt hem al 4 jaren, maar Jelle zet ook zijn beste duiven hiervoor en dan weet een ieder over welke kwaliteitsduiven wij het hier hebben. Dat dit ook risico’s met zich meebrengt is duidelijk, vorig jaar kwam Evi helaas niet meer terug en bij het schrijven van dit verslag was Queen Willemijn nog niet terug, it’s all in the game!

Jelle draaide als eerste Rema, zij is een dochter van Roman x Evi. Beide ouders hebben behoorlijk wat prestaties achter hun naam staan. De tweede duif van Jelle was Jack, deze doffer is al zeven jaar en vliegt nog zeer sterk ( 6e nat. St.Vincent, 35e nat. Perpignan). De 3e en 7e duif van Jelle zijn kleinkinderen van Kleine Jade x Nieuw Laureaat. Hierin ziet Jelle dat hij op de goede weg is met zijn kweekstrategie, want ook op Bordeaux/Agen komen wij kleinkinderen van bovengenoemde duiven tegen. In 2015 had Jelle 3 duiven uit deze lijn die opmerkelijk presteerden, te weten Dafne, Jill en Steffie.

Jelle, je hebt het over kweekstrategie, kun je in het kort aangeven wat je daar mee bedoelt?

Jelle: in feite kijk ik alleen naar de prestaties en de allerbeste worden tegen elkaar gezet, zeg maar goed tegen goed, waarbij het element van afstandgeschiktheid is meegenomen. Deze worden als jonge duif zo veel mogelijk gespeeld. Naar mijn mening is juist de leeftijd van af 3 maanden tot en met 5 maanden belangrijk voor de duif om zich geestelijk rijk te maken aan indrukken en ervaringen. In deze periode leren zij het meest om later het zware werk goed te kunnen uitvoeren. Duiven niet opleren in hun geboortejaar brengt ze op een geestelijke achterstand.

Jelle, jij bent de man van het laten trainen van de duiven in de avonduren, kun je daar iets meer van vertellen?

Mijn duiven hebben de hele dag open hok, dan roep ik ze binnen en worden ze gevoerd. Rond 20.00 moeten ze er allemaal uit en is het verplicht 5 kwartier trainen . Hoe ze vliegen dat maakt mijn niks uit, ook als het tempo laag is, doe ik niks om ze aan te sporen. Deze aanpak begint zo rond eind mei, daarvoor is het min of meer vrijheid en blijheid voor de duiven. Ik zorg dat mijn duiven vrij zijn van het geel, wormen en luizen, mocht er tijdens het vliegseizoen wat zijn dan treed ik op en wel direct, dat is mijn voordeel als dierenarts, zien is handelen! Waar ik een gruwelijke hekel aan heb is bijproducten over het voer doen. Hiermee verplicht je de duiven dit te eten en kan dit negatief uitwerken op de voedselopname. Mijn duiven krijgen schoon voer en schoon water en mineralen geef ik via een potje. Ze kunnen dan zelf beslissen en hun intuïtie leidt hen wel naar de goede weg. Mocht ik het geel hebben tijdens het vliegen dan een geeltablet, maar dit doe ik tot één week voor de inkorving.

Jelle jij speelt hoofdzakelijk het nestspel, waar let jij dan op?

Bij mijn vliegduiven laat ik slechts 1 jong groot worden, indien het mij uitkomt onderbreek ik de cyclus, zodat er opnieuw gelegd gaat worden. Voor de laatste vlucht mag de rui geen spelbreker zijn.

Jelle bedankt voor je uitleg, ik denk dat de lezer hier wat van leren.

Verslaggever Klaas Mulder

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Voer

Als je bij de voerleveranciers kijk zijn er ontelbaar veel verschillende mengelingen en dan denk je wat zal de beste zijn ...

Ad de Jong

Dirk stopt ermee

Dirk stopt er mee, mijn moeder kwam met het nieuws. Gisteravond, na het werk, ging ik nog even snel langs bij Moe om ...

John Logemann

DAAGJE NAAR HOOGEVEEN

Op het moment dat ik dit journaal zit te schrijven komt er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ben a.h.w. nog een ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Dirk stopt ermee

Dirk stopt er mee, mijn moeder kwam met het nieuws. Gisteravond, na het werk, ging ik nog even snel langs bij Moe om ...

John Logemann

De Vroege Kweek

Wie tijdens de winter kweekt moet goed de spreuk voor ogen nemen : “ Men kan iedereen bedriegen behalve de ...

Frans Musch

Informatieve websites 2 / Jaco van ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website ...

Nico van Veen