Op een kille zaterdagmorgen rijd ik naar het Hoge Land van Groningen alwaar een jeugdige kampioen woont n.l. in Finsterwolde.Een beetje mistroostig vanwege het weer maar dat kun je om deze tijd verwachten. Ik ben op weg naar Dylan Hilbrands die regelmatig hoog in de uitslagen staat, iets waar menig liefhebber een puntje aan kan zuigen. Ik was dan ook zeer benieuwd wat ik hier aan zou treffen. Maar in Finsterwolde wachtte mij een warm onthaal bij de familie Hilbrands en de koffie was klaar. Uiteraard was Dylan aanwezig en  waren zijn vader Richard en zijn oom Tonny erbij welke hier ook een belangrijke rol speelt. De jongeman is inmiddels 15 jaar en speelt nu 3 jaar zelfstandig met zijn  eigen duifjes en dat hem goed af. Eerder vloog hij op een tuinhuisje maar toen een vriend een duivenhokje over had was de keuze snel gemaakt (tuinhuisje ging weg). Het was allemaal wel wat krap bij huize Hilbrands maar er werd een mooi plaatsje gezocht en gezamenlijk hebben ze dat mooi opgelost. Een mooi hokje, een grote koi vijver en de tuin werd opnieuw aangelegd zodanig dat Dylan zijn eigen stekje had. Wanneer u de foto´s ziet kunt u zich voorstellen hoe het hier zaterdags aan toe gaat want op welk hok gaat ie vallen.

Regelmatig komt het voor dat hier geweldige uitslagen gemaakt worden  en wanneer er 30 duiven in 5 minuten komen is het hier vast leuk en dan maar de vraag wie eerst is. De grote wens van Dylan is dan ook om beter dan zijn vader te worden en hij komt al aardig in de buurt getuige zijn prestaties. Gelukkig zit hij nog op school op het Dollard College in Winschoten en brengt veel tijd door bij zijn duiven, dat getuigt ook zijn omgang met de duiven. Hij heeft in zijn hok van ongeveer 2 x 3 meter een twaalftal koppels zitten waarmee hij het totaal weduwschap speelt. Ze moeten hier praktisch alle weken aan de bak zolang ze gezond zijn. Verder worden er een 30 tal jongen gekweekt en regelmatig worden er jongen verkocht om de kosten wat in de hand te houden. Ook heeft hij nog een aantal goede kwekers zitten en dezen zitten in een apart hok bij zijn oom Tonny, welke eerder ook duiven had en die de basis heeft gelegd bij de familie Hilbrands.

De stamopbouw is eigenlijk simpel. Er komen alleen maar goede duiven en die kwamen van :       

• Jan vd Pasch , Grubbenvorst
  • M.P. Kuiper., Leek                                                      

En later werden dezen nog aangevuld met duiven van

• G. & S. Verkerk, Reewijk
  • C Maas en zoon , Loon op Zand
  • TVM Mensinga , Nieuw Buinen
  • T & J Elzinga , Harkema
  • Comb. Hilbrands-Groenbroek , Finsterwolde
  • P v/d Haar , Staphorst

En zo zijn ze hier altijd nog op zoek naar betere duiven. Wanneer ik een aantal stamkaarten voorgeschoteld krijg sta ik versteld welk een kwaliteit hier aanwezig is  en de prestatie zijn navenant. Hij vliegt in afdeling 10. Om u een indruk te geven van zijn prestaties de plaatsen die hij verdient heeft in de afdeling 10 :

2015

• 15e midfond aangewezen
  • 4e   jong Onaangewezen
  • 14e jong aangewezen
  • 9e   Generaal Kort Onaangewezen
  • 5e   Generaal Kort  aangewezen
  • 17e Generaal Lang aangewezen
  • 13e Duifkampioen Jong

verder

• 25e beste jonge duif met 4 prijzen ( TBOTB /WHZB)
  • 9e Nat.Onaang.Kamp. Jonge duiven 2015 (NPO)
  • 16e Nat. Duif Kamp. Jonge duif 4 prijzen (NPO)
  • 44e beste jonge duif met 6 prijzen ( NPO )
  • 2e gouden duif  jeugd 2015
  • 3e gouden duif  jeugd 2013
  • 5e gouden duif  jeugd 2014
  • 25e natoer duif 2013  whzb  senioren
  • 46e beste liefhebber  whzb tbotb senioren
  • 4e  beste liefhebber  afd10

Als zelfstandig jeugdlid speelt hij nationaal:           

• 3e aang. Vitesse
  • 2e aang. Midfond
  • 3e aang. Jonge duiven
  • 2e onaang. Jonge duiven
  • 1e Duifk. Jonge duiven 15-4762869

De 15-4762869 is een koppeling Comb.Hilbrands-Groenbroek x J v/d  Pasch

Dit alles werd behaald in 2015 en dan uiteraard in groot verband , petje af ! In voorgaande jaren werden er ook indrukwekkende prestaties door Dylan gerealiseerd maar dan verwijs ik u graag naar zijn website welke hij regelmatig bijhoudt en hier het een ander vermeldt. Een aanrader.

Voeren

Het voersysteem is redelijk simpel. Ze gebruiken hier het voer van Beyers, het zgn Jan Keen Super Light, waar nog wel eens wat zuivering door heen gaat en naar mate de vluchten zwaarder worden, worden er eiwitrijke zaden aan toe gevoegd. Verder gewoon volle bak en na een half uurtje wordt dit weg gehaald. Ook hier de normale dingen zoals grit en mineralen.

Medisch

Voor het medisch aspect wordt er regelmatig gecontroleerd door Marien, welke elke 6 weken bij Jan Keen uit Ter Apel komt, en er wordt zelden iets gevonden en zodanig krijgen ze ook geen medicijnen. Wel krijgen de jonge duiven voor het seizoen een ornithose kuur en na de vluchten wordt er nog wel eens BS aan het water toegevoegd.

En natuurlijk moesten we toen duiven bekijken. En het hield hier niet op. Wat opviel  sterke duiven met mordant en ze waren al weer bijna door de rui heen en werden al weer mooi om te zien. Nu is het zo dat ik er niet zoveel verstand van heb, maar de duiven waren prachtige duiven in de hand en wanneer je dan een in de hand houdt welke als jaarling al 22 prijzen heeft gewonnen en slechts 1 keer gemist heeft, wat moet dat worden voor de toekomst ? Dit was  de  147, een klein rustig duifje  waar ik afkomst even vergeten ben maar wat een uitdrukking en veelzeggende blik . Ook de 060 die van Jan v/d Pasch komt, werd in 2013  in de afd. 2e duifkampioen  en de 227 van M.P Kuiper won de 7e duifkampioen  natour, werd nog eens 3e Gouden Duif junior en 1e WHZB jeud natour. Verder waren er een groot aantal duiven die ik mocht bewonderen en door het enthousiasme van de liefhebbers was ik op het laatst de draad kwijt wat betreft prestaties en afkomst, maar gewoon duiven om van te watertanden.

Nog een “foutje “van Dylan toen hij vorig jaar een duif vergat uit de mand te halen en die daar een paar dagen inzat en wonder boven wonder vloog dezelfde duif een 8e plaats in de afdeling. Hoe bedoel je ?

Omdat  ik nog een andere afspraak die zaterdagmiddag had, moest ik nog even verder maar wat ik hier aan enthousiasme van Dylan en zijn vader Richard was bewonderingswaardig en er kwam bijna geen eind aan dit gezellig samenzijn. Op hun manier zijn ze bezig met duiven  en daar kan ik alleen maar jaloers op zijn en wanneer dit zo door gaat zullen we in de toekomst nog veel van ze horen, zowel Dylan als Richard. Bedankt jongens, het was hier fantastisch !!

S. Venema

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

Please paste a VALID AdSense code in AdSense Elite Module options before activating it.

SPONSOREN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Hallo allemaal - Evelien's journaal -

Wanneer ik deze tekst op papier zet is het al weer 2 februari en het nieuwe jaar reeds een maand oud. Ik kreeg ...

Evelien's Journaal

Einde bijzonder jaar in lockdown - ...

Hallo beste lezers, Voor dit keer eens geen duivennieuws. Vandaag is het 20 december en gaan we langzaamaan ...

Evelien's Journaal

Het is herfst.. - Evelien's journaal -

. De regen valt rijkelijk, alles is nat en smerig, kortom het is echt herfst buiten. De dagen worden langer dus ook ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Opleren - Ad Schaerlaeckens -

Of het weer is om op te leren? Dan moet het minstens 12 graden zijn beweerde vdH altijd. En dat was een wijs iemand. ...

Ad Schaerlaeckens

R.I.P. Cor Leytens - Ad Schaerlaeckens ...

Een van de nadelen van ouder worden is dat steeds meer mensen uit je (soms naaste) omgeving komen te ontvallen. Toen ...

Ad Schaerlaeckens

Tijd vooruit > -;) - Ad Schaerlaeckens ...

Barst komende nacht de 'Engelse bom' in Amerika bij Oprah W? Onderstaande schreef ik begin deze eeuw al: ...

Ad Schaerlaeckens

STEL JEZELF VOOR

Francois Moors - Melsele

Stelt ..  

Stel jezelf voor

Hennie Beumer

Stelt....

Stel jezelf voor

Aurelio padovano uit Breukelen - Stelt ...

Stel jezelf voor

W. Vink en Zoon - Stellen zichzelf voor

Stel jezelf voor