Het is altijd wel wat in duivenland en natuurlijk ben je als je voor je eigen mening uitkomt altijd een zeur en op mijn leeftijd inmiddels al een oude zeur of ouwe mopperkont. Inmiddels is mijn instelling hiertegen, ik heb een gladde rug dus het glijdt er makkelijk af. Maar met het eens worden met de lossingen wil het maar niet lukken en voor het eerst in mijn 50 jarige duivensport loopbaan maakte ik nu mee dat het konvooi duivenwagens het sein kreeg terug naar huis, en op meer dan de helft huiswaarts weer terug keerde naar de losplaats en uitstelde naar de andere dag want dan zou het in de ochtend vroeg goed weer worden. Wat een geleur met de wagens met de duiven en als ik zag hoe die wagen na het inkorven een rotonde nam (met zijn vering) bij onze club dan lagen de duiven allemaal op hun zijde in één kant van de mand, kun je nagaan wat deze jongen hebben meegemaakt.

Maar Duffel werd dus uitgesteld naar zondag en weer hetzelfde verhaal wachten ,wachten en nog eens wachten terwijl collega duivenmelkers uit midden Nederland hun jongen zelf naar Duffel brachten loste en deze snel thuis hadden en wij maar wachten tot het verlossende woord kwam, we gaan terug en lossen dichterbij en dat dichterbij werd Bergen op Zoom voor mij ongeveer 45 km. Contact met de club en de mededeling bij ons wordt niet geklokt. Dus 45 km een concours terwijl we vroeger gewoon een paar keer per jaar Roosendaal vlogen wat 42 km was. Nu ze gingen los en het werd een vluchtje waarvan nu nog zeker 10 % onderweg is en dat terwijl andere afdelingen wel gewoon in België en Frankrijk in de middag gingen lossen. Had ik liever mijn duiven op Duffel in een concours verspeelt dan nu voor de kat zijn kut. De jonge die thuis kwamen waren erg schuw, verdwaasd en een honger die niet te stillen was, alleen en dat was weer raar na de laatste weken , dorst hadden ze nu niet.

Vroeger (wat een naar woord) toen waren we denkelijk net iets slimmer dan tegenwoordig, want de liefhebbers die nu deze week niet mee deden lachen zich het ding uit hun broek, zij hebben immers nog hun duiven thuis, en wij zitten met verliezen en een berg poen uit de knip. Nee vroeger kreeg bij ons in mijn oude club elke inkorver op een vlucht basis punten ik dat waren 200 pnt + de km van de vlucht deze km werden vermenigvuldigd met de prijzen. Maar ook al zat je mis is kreeg altijd 200 + de vlucht km vergoeding. Dus als je niet meedeed liep je achter de feiten aan. Een duif missen was toen dodelijk en je kon een kampioenschap op je buik schrijven maar dat was vroeger en we leven nu. Dus ook nu bij aflassen van een vlucht kreeg ieder lid wat had ingekorfd deze basispunten  toz van degene die niet had mee gedaan, maar vroeger het is niet meer. Trouwens vroeger kwam men weinig terug naar huis.

Dus beste afdeling 5 jullie hebben het weer helemaal voor elkaar , de liefhebbers hebben niks en zijn hun geld (plus nu overstaan en eventueel de diesel van het rondjes om de kerk rijden) en weer enkel duiven kwijt , ik vind het knap. Deze winter zal er een gepraat moeten worden en moet de optie van NO CURE ,NO Pay op tafel. Wedden dat er anders met ons spelletje wordt omgegaan en ook het bijbetalen bij overstaan moet van tafel want men blijft wel makkelijk en (te) graag overstaan.

Ook Pontoise had de schoonheidsprijs niet, gras te hoog, ook het lijnzaad en de tarwe was te hard gegroeid en bij de maiskolven kan ik mij de rest ook voorstellen, het was schijnbaar zo hoog dat de convoyeurs van de afdeling 5 zich er kabouters bij voelde , nee dan kun je daar niet lossen. (trouwen bij de lossing in Bergen op Zoom c,q Halsteren werd niet op een lantaarnpaaltje gekeken waarbij duiven sneuvelden). Maar er werd dus uitgeweken naar Nanteuil en dat werd netjes van tevoren gemeld maar het weer was van dien aard dat men op zaterdag maar een stukje terug ging naar Arras en daar in de middag de duiven ging lossen wel kregen de duiven voordat ze gelost werden allemaal de boodschap mee van de convoyeur vlieg niet via Duffel want daar is het slecht, waarna veel duiven hun vleugels ophaalde en dachten ,, hoe moeten we dan vliegen,,. Maar van Arras hadden we een leuke duif voorop geen geweldige vroege maar gewoon een leuke duif en wederom eentje van de Grootmeester Willempie uit Reeuwijk. In 2016 twee duiven van hem de 31 en 32 en het zijn echt onze minste niet, misschien zelfs wel onze beste.

Ook bij de jonge duiven kijk ik op zaterdag en zondagavond direct welke duiven gepakt zijn en ook vanavond heb ik ze even tegen de lijst van PV Barendrecht gehouden ( die hadden namelijk wel een lijst gemaakt) om te kijken welke daar prijs hadden gepakt en dan weet je in ieder geval iets van je jonge duiven. Nu weet ik niet eens hoe laat ze in onze club begonnen en hoe de duiven af kwamen. De jongen uit de nieuwe lijnen doen het goed en vooral de lijn van de,, Jonge Bleu Favori x Jonge Sharon,, hakt er aardig in, maar het seizoen is nog lang.

En uiteraard geef ik wel eens commentaar op Facebook en direct zijn er dan melkers die opperen ,commentaar waarom ga je dan zelf niet in een commissie ? Dit heb ik geloof ik al eens uitgelegd, ik ben geen teamplayer.  In een team kunnen fouten gemaakt worden maar er zijn weinig teams die zeggen wij maakten een fout, altijd binnen een team  wordt er naar ander gewezen maar bij een succes dan duwen ze elkaar opzij om met de borst voorop te staan. Nee verantwoording best, maar dan ook de verantwoording voor gemaakte fouten ? Ik schreef het al, ik heb in de duivensport een gladde rug gekregen.

En ook de volgende stelling blijf ik achter staan, in de duivensport is leedvermaak het grootste vermaak. Kom je tegenwoordig ergens binnen dan is de eerste vraag ,, hoeveel ben je er nog kwijt ?  dan ,, Hoe laat zit je,, en heb je toevallig een vroege duif dan komt het volgende antwoord ,, Maar je had er wel veel mee, toch ?,, En heb je een hele vroege dan vaak ,, Je kan wel zien dat het een slechte vlucht was, een loterij,,

Nee de duivensport is hard veranderd, maar toch wens deze oude Rottedommert u weer veel succes het komende weekeinde.

Kees Commijs



PIGEONSUPPORT.COM

DUIVENTRANSPORT

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Comb. Poelman - Erica

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

WE ZIJN ER BIJNA

Zo, we hebben nog 1 vlucht te gaan en dan is het seizoen ten einde en kan de vlag uit. Ik weet niet of u er ook zo aan ...

Evelien's Journaal

The Dutch

Hier enkele kilometers vandaan is voor het derde jaar op rij het KLM OPEN golf toernooi in Spijk. Men is al maanden bezig ...

Ad de Jong

Werkers zijn onmisbaar

Vrijwilligers zijn in iedere sport onmisbaar zo ook in de duivensport. Er moet iedere week in het vliegseizoen veel werk ...

Ad de Jong

COLUMNS

Coen Brugman - Rutten / Schrijvers over ...

In mijn vorige column waarin een schrijver over de duivensport centraal stond (John Laan), schreef ik dat er tegenwoordig ...

Nico Meuwsen

Een bord minder Toet

Wel rustig zo geen jongen om los te laten en fingers crossed dat ze er 's middags weer allemaal inzitten als ik ...

Sjaak Buwalda

Selectie - A man has got to know his ...

 "A Man's got to know his limitations". Komt U dat bekend voor misschien? Zou zomaar kunnen, het is ...

John Logemann