We zijn weer een tijdje onderweg en er zijn verschillende duiven zoekgeraakt op de vluchten. Vaak wordt het wegraken van duiven toegewezen aan de roofvogel problematiek, zelf deel ik deze mening niet altijd al verdwijnt er natuurlijk genoeg door de kromsnavel. Maar hoe vaak hoor je niet dat er weer een "topper" is zoekgeraakt en dikwijls wordt er gezegd dat die gepakt is. Toch komen er geregeld nog duiven terug naar een paar weken weg te zijn geweest en dan vraag ik mij af of de kromsnavel weer eens zijn achterdeur op een kiertje heeft laten staan. Tuurlijk het loopt de spuigaten uit met de roofvogel populatie en er zit op elke 10 km wel iets wat onze duiven kwaad kan doen. Maar het vreemde is dat een duif totaal geen angst heeft om over een bosrijke omgeving te vliegen want via het nu al populaire GPS systeem kun je zien wat duiven doen op een vlucht.

Als je ook ziet hoe laag duiven kunnen zitten bij een vlucht dan zou ook de hoogspanning kabels een grote oorzaak van de verliezen kunnen zijn.
Wekelijks hoor je wel weer verhalen over gewonde duiven van een vlucht en als die van jou thuiskomt hoeveel liggen er dan onderaan de mast? Hetzelfde is dat er vaak gepraat wordt hoelang de duiven niet in de lucht hebben gezeten nadat ze uren na een vlucht thuis gekomen zijn. Vaak gewoon nog redelijk fris en vreemd is dit niet als je weer naar het GPS systeem kijkt. Het kan geen toeval zijn dat na een test van 4 weken er geregeld duiven pauze's nemen op een vlucht. Water drinken,rustpauzes op een dak, en dan ook duiven die een totaal andere route nemen om naar huis te komen met tevens verschillende onderbrekingen. Waarschijnlijk kan dit ook de oorzaak zijn dat niet elke duif constant is want de ene week zit je vroeg en de andere week komt dezelfde duif uren te laat.

Verzorging in de vrachtwagen mag dan ook niet onderschat worden want een duif die geen water krijgt zal het toch echt onderweg moeten pakken om naar huis te kunnen komen. In het verleden heb ik mij ooit kritisch uitgelaten over het vervoeren van onze duiven en nog steeds blijf ik het soms twijfelachtig vinden of de verzorging altijd adequaat wordt verricht. Tijd is geld en als jij chauffeur bent en niks met duiven hebt...... Hopelijk heb ik ongelijk maar toch blijft het raar dat je er soms vluchten bij hebt dat duiven bijna omgekeerd in hun drinkpot zitten omdat ze omvallen van de dorst.

Afgelopen vlucht heeft afdeling 10 samen gelost en het blijft jammer dat er niet volledig samen gevlogen word. Noord was misschien dit keer iets in het voordeel door de hoge snelheid maar als je een gezamenlijke uitslag had gehad dan was dit wel tegen ruim 20.000 duiven. De verdeling van de prijzen was prima geweest als je naar beide uitslagen kijkt en voor mij blijft het nog steeds ongelofelijk dat we met de huidige opzet door blijven gaan. Sportief is er toch veel meer te halen als je één afdeling hebt, samen strijden met zoveel mogelijk duiven in het concours wie wil dit nou nou niet? Een eerlijk kampioenschap, de echte kampioen die heeft gestreden tegen gelijke kansen. Critici blijven er bestaan maar waarom niet is één jaar om te testen en vooral te kijken waar de schoen zou kunnen wringen. Het is bekend hoe langer de vluchten zijn hoe eerlijker de uitslag is en misschien zou daarom de Vitesse gesplitst moeten worden.

Maar dit zou de testfase moeten uitwijzen alleen zal dit een utopie blijven want duivenmelkers blijven verandering volgens mij eng vinden.
Of er moeten andere belangen spelen in afdeling 10 die dit tegenhouden want een verklaring heb ik er niet voor waarom er niet gezamenlijk voor een kampioenschap gevlogen wordt.

Ome Gerrit



IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

Redstar Breedingstation

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Comb. Poelman - Erica

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Iets over kweken, ruien en ...

Inmiddels alweer half oktober en de rui bij de oude duiven zit er lekker in. Kale koppen, veren overal en duiven die een ...

Klaas Buwalda

Over van alles en nog wat...

Zo, het is alweer een aantal weken geleden dat ik iets heb geschreven en wel omreden dat ik er niet eerder aan toe kwam. ...

Evelien's Journaal

Zieleroerselen, zotteklap & zever (19)

Statiegeldduiven Wie de naam bedacht, weet ik niet. Was het Falco Ebben? Met “statiegeldduiven” worden ...

Freek Wagenaar / Albert Hendriksen

COLUMNS

Michel Terlouw, Moordrecht, Groot ...

Zuid-Holland is 1 van de grootste afdelingen van Nederland en kent een gigantisch aantal Nationale en Internationale ...

Patrick Noorman

Een laatste maal op antenne

Toen ik in 2013 het beheer en de fakkel van mijn duiven liefhebberij overgaf aan mijn nog, Farmaceutische Wetenschappen, ...

Michel Vanlint

Dolle zaterdag

Het winterseizoen is hier ook begonnen. Drie afspraken vandaag, ook de zomerjongen nog even weggebracht. Tussendoor nog ...

John Logemann