Het bestuur NPO gaat er ieder jaar op uit om een losplaats te bezoeken, waarvan een Nationaal concours  wordt gehouden en dit jaar was het de Derby der junioren vanuit Morlincourt van sector 4. De afdelingen 10 en 11 hadden hun Nationaal jonge duivenconcours gepland staan met totaal drie wagens met duiven. Afdeling 10 had 31 manden staan in een wagen van afdeling 11. Vrijdagochtend om 9.30 uur ben ik vertrokken vanuit Utrecht, al snel kwam er oponthoud bij Sint Job in het Goor. Dit duurde tot voorbij de Kennedytunnel en daarna ging het prima en werd er geen fileleed meer gesignaleerd. De afdeling 10 was al om 7.15 uur vetrokken en kon maar net na de tunnel een parkeerplaats bereiken, dit vanwege de rijtijden en moest de voorgeschreven ¾ uur blijven stilstaan. Helaas voor hen was dit een parkeerplaats waar geen restaurant was. Afdeling 11 Friesland  vetrok om 8.00 uur vanuit hun locatie en moest ook de stop maken, maar kon een paar kilometer verder komen en daar was wel een restaurant waar men  een uitgebreid ontbijt kon hebben. Ook voor hen ging het daarna prima op de weg.

Overigens de convoyeurs zijn gewend aan het rijtijdenbesluit. maar soms is het erg zuur als je een paar kilometer voor de losplaats dan een verplichte stop hebt. Ik zelf had het genoegen de 2 wagens van Friesland bij Gent te passeren en later heb ik daar gebruik van gemaakt. De losplaats Morlincourt is voor een nieuwkomer redelijk moeilijk te vinden. Voordat de route de péage begon heb ik mij bij de wagens aangesloten om zodoende de losplaats makkelijk te bereiken. Tijdens de rit naar Morlincourt kom je allemaal bekende losplaatsen tegen, die redelijk dicht bij elkaar liggen. Afdeling 10 kwam als eerste op de losplaats aan, rond 15.45 uur en afdeling 11 en ik arriveerden een klein uurtje later op de losplaats Morlincourt. Het is een fantastische mooie losplaats voor de duiven, geen obstakels zijn er aanwezig in dit  natuurgebied. Voor een convoyeur is dat heel anders, want faciliteiten als een toilet zijn er niet. Ook is er geen mogelijkheid in de buurt om in een restaurant een kopje koffie of frisdrank te nuttigen. Soms moet men overstaan en mijn waardering voor een covoyeur nam alleen maar toe. Ik vergelijk het met verplegend personeel, een convoyeur is ook een soort een roeping. Het terrein is groot, er kunnen zeker 15 tot 20 wagens staan.

Morlincourt2

Wij konden dan ook onze wagens ruim opstellen. Afdeling Zeeland zou ook komen voor een afdelingsconcours en die arriveerde midden in de nacht met 2 wagens. Er lagen heel veel veren en zegels van de manden op de losplaats. Je kunt in ieder geval vaststellen dat er al heel veel konvooien met duiven deze losplaats hebben bezocht. De KBDB en NPO zijn in gesprek met het gemeentebestuur van Noyon/Morlincourt om het terrein  te verbeteren met sintels. Dit is erg bevorderend, want bij regenachtig weer hebben onze vrachtwagens een probleem, kunnen dan enigszins is de modder vast komen te zitten. Er zijn al stukken verhard maar dit kan nog beter. De duiven werden bij aankomst direct voorzien van water en de jonge duiven dronken dan ook gretig uit de drinkgoten/bakjes. Even later werden de duiven gevoerd met een voer van Versele Laga en Matador.(beide afdelingen hadden een verschillende samenstelling) Nadat het voeren was geschied werden de drinkgoten, die overigens weer behoorlijk leeg raakten weer gevuld. Het is fascinerend te zien dat deze jonge duiven goed water dronken.

Daarna was het de beurt aan de convoyeurs en chauffeurs om hun eten klaar te maken, maar dan ben je toch al weer een aantal uren verder. Zij zijn er voor de duiven en vinden het totaal niet bezwaarlijk om pas na 19.00 uur hun eten te nuttigen. Overigens stond er veel wind en was het goed weer met een heldere lucht. Daarna zelf mijn slaapplekje opgezocht.

Bron: NPO



IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Geluk

Met geluk vaart niemand wel zeggen ze wel eens. En laat ik deze week eens geluk hebben door de eerste in de club te ...

Ad de Jong

Half mei, aanloop naar Limoges

Eindelijk weekend, dat was de gedachte toen ik vrijdagavond de deur opentrok en Vera kon begroeten. Het was nogal ...

John Logemann

Duiven gedesoriënteerd...?

Ja dat is denk ik wel het goede woord. De duiven deden bij terugkomst vreemd er klopte geen sodemieter van... Het was op ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Nogmaals Conditioneren

‘Hoe komt het dat jouw jongen zo goed binnenkomen en waarom toon je weduwnaars nooit hun duivin?’ vroeg ...

Ad Schaerlaeckens

Half mei, aanloop naar Limoges

Eindelijk weekend, dat was de gedachte toen ik vrijdagavond de deur opentrok en Vera kon begroeten. Het was nogal ...

John Logemann

Schatbewaarders / Ben Hendriks - ...

Er zijn een aantal duivenrassen die zeer tot de verbeelding spreken. Een daarvan is het ras van Wanroy. Dit ras werd door ...

Nico van Veen