Beantwoord 14 vragen en laat ons weten hoe u de duivensport beleefd!

KLIK HIER EN VUL IN!

INLOGGEN/AANMELDEN

Als u gebruikt wilt maken van onze website moet u zichzelf allereerst registreren

KALENDER

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

TIPS & MEER....

LAATSTE NIEUWS

Zo simpel is het niet - ...

Een Belg vroeg om een koppel eieren van onze beste vliegers en een van onze beste kwekers. Je kan zo’n vraag niet kwalijk nemen. Wie wil er niet van de beste als hij iets aanschaft. ...

Ad Schaerlaeckens

Richard de Vegt – Haule ...

Sinds ik mijn laatste column over stambomen en het mijn inziens verkeerde aankoopbeleid van (te) veel duivenliefhebbers schreef, zijn er al weer acht jaar verstreken. Gedurende die acht jaar ...

Nico van Veen

Moledo Yearling Derby ...

Moledo Yearing derby 2021 De duivenhokken zijn gesitueerd op een plek met een uniek landschap boven de Atlantische Oceaan. Naast het bekendste strand van Noord-Portugal, het strand van ...

Eenhoksracen in Portugal

Eindelijk - Ad ...

) Hehe. Het is een jaar geleden dat zo slecht gespeeld werd als vandaag en wel op dezelfde vlucht: Orleans. Maar toen waren het nog 8 prijzen op 10, nu 5 van 16. Heel de kop van de uitslag ...

Ad Schaerlaeckens

VALSE START VAN HET ...

Als ik hier in Odoorn met de hond onderweg ben, dan fiets ik eerst een stukje naar het natuurgebied,  een eindje verderop. Na 10 minuutjes ben ik dan bij een zeer uitgebreid ...

Willem Mulder

Alex (en Janet) Vister – ...

Het is al weer enige tijd geleden dat ik het relaas van een herstarter optekende. De reden is niet omdat er geen herstarters meer zijn die mijn pad kruisen. Integendeel, die zijn er genoeg. ...

Nico van Veen

Hollands glorie - Ad ...

Eric Reynen, een Nederlandse streekgenoot, is bezig furore te maken in Belgie. Won er verleden jaar de laatste nationale vlucht en gisteren waren hij en zijn team van Issoudun opnieuw primus. ...

Ad Schaerlaeckens

Roerige weken in huize ...

  Het is inmiddels al een paar weken geleden dat ik mijn laatste journaal schreef. Reden hiervan was dat mijn energie een aantal weken ver beneden pijl is geweest, en eigenlijk ben ...

Evelien's Journaal

Grappig - Ad ...

Net lange tijd bezig geweest om complimenten die ik kreeg door te sturen naar Roger. Alleen die van mails. Appjes zou te veel worden. Bijna allemaal van grote namen. Men heeft het over buiten ...

Ad Schaerlaeckens

FORMULIEREN

Het is weer zover, de ergernis loopt weer de spuigaten uit. Er moest eerst weer een vlucht plaats vinden waar we het verschil tussen de plaats in de duiven auto ontzettend goed konden zien. Dat was dus afgelopen vrijdag toen onze duiven werden gelost in Pont st Max.

Een makkelijk vluchtje waar hoge snelheden werden gemaakt en waar extreem zichtbaar werd hoe een bepaalde groep liefhebbers in Gouwe en Ijssel wekelijks in de maling worden genomen(en dat al jaren lang).Afgelopen jaar heb ik een blog gewijd aan het fenomeen “bevoorrechte plaatsen in de duiven auto”. Het bleek dat bepaalde clubs wekelijks op bevoorrechte plaatsten in de auto zaten. Clubs waarvan hun duiven wekelijks als eerste het luchtruim mogen kiezen. Vaak valt hun grote voordeel niet op maar af en toe valt het extreem op. Verleden jaar viel het zo extreem op dat ik besloot helemaal niet meer op de na lijn in te korven. Ik schreef hier toen een blog over. Gelukkig pakte een bestuurder dit op en hij besloot tot actie over te gaan. De oude duiven werden dit voorjaar continu gerouleerd en wat ik verwachtte gebeurde ook.

Voor het eerst in jaren bleken de duiven in rayon a geen millimeter minder te presteren dan de duiven in rayon b. Eindelijk gerechtigheid zou je zeggen. Helaas was dit rouleren van korte duur en vanaf de eerste jonge duivenvlucht werden onze duiven weer achterste voren opgehaald om weer bijgestopt te worden. Dat resulteerde weer in abnormaal veel gewonde en geschaafde duiven. Deze bijgestopte duiven komen namelijk bijna altijd in de onderste twee lagen in de auto terecht. Die klappen dus altijd tijdens het lossen met veel geweld op de grond.(Daar hebben de bevoorrechte duiven dus ook nooit last van).Toen ik navraag deed bij een bestuurder of dit “bevoorrechtte laden” weer werd toegepast werd dit bevestigd. Er werd mij medegedeeld dat men zou proberen om met de na lijn vluchten weer te rouleren. Daar kun je het dan mee doen.

Als we zien wat de bevoorrechtte plaatsen afgelopen week weer klaar maken dan zou je gewoon stoppen. Ik weet van enkele clubs in rayon a dat ze wekelijks achterste voren worden opgehaald. Dat is de Vriendschap Krimpen ad Ijssel, de Postduif Lekkerkerk en onze club in Krimpen ad Lek. De snelheden die in deze clubs gehaald werden zijn respectievelijk 1714m,1718m en 1715m. Dat ontloopt elkaar dus bijna niks. Op deze snelheid zijn er dan in de club Bodegraven al ongeveer 150 duiven geklokt.

Als we naar de totale kring uitslag kijken is het verschil zo extreem dat het weer lijkt of rayon a met sierduiven speelt. Er staan 2817 duiven in concours de eerste 40 prijzen worden gewonnen door duiven van rayon b. Als er 200 prijzen zijn gewonnen dan zijn daarvan 16 duiven van rayon a. En deze 16 duiven horen ook nog eens bijna allemaal in de vlieglijn van rayon b thuis. Het is om compleet moedeloos van te worden en zeker nu je weet dat dit wordt veroorzaakt door een oneerlijke belading. Dat heeft iedereen dit voorjaar wel kunnen zien toen de oude duiven werden gerouleerd. Wekelijks je duiven inkorven en weten dat ze overal bijgestopt worden en vaak in de onderste 2 rijen terecht komen is haast niet vol te houden. Respect op brengen voor de bevoorrechte duiven en liefhebbers is ook haast niet meer op te brengen.

Laten we voor dat iedereen er hier in rayon a de brui aan geeft snel beginnen aan een eerlijk systeem. Zodat iedereen aan de beurt komt om bijgestopt te worden. En iedereen ook af en toe eens op de beste plek in de auto terecht komt. Zoals het nu gaat is het voor liefhebbers met ambitie in rayon a gewoon niet vol te houden. Hopelijk pakken de bestuurders dit weer snel op en anders moeten we dit maar eens voor de tucht en geschillen commissie brengen. Voor mijn gevoel is dit namelijk gewoon een bepaalde vorm van fraude. Niets meer en niets minder.

 

Martin.

 



SPONSOREN

 

 

Bonnenverkoop.nl

 

 

 

 
 

GESPONSORDE LINKS

EENHOKSRACEN

 

 

 

DUIVENTRANSPORT

MAGAZINES

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Roerige weken in huize Dijk - Evelien´s ...

  Het is inmiddels al een paar weken geleden dat ik mijn laatste journaal schreef. Reden hiervan was dat ...

Evelien's Journaal

'Trainingsvlucht NIERGNIES (Fr)' - ...

  'Duidelijkheid kwam alsnog...' We hebben inmiddels de 2e 'africhting' achter de rug. ...

Evelien's Journaal

Verbazing - John Logemann -

De wereld veranderd snel. Vandaag zal de geschiedenis ingaan als de dag dat we weer op een terras konden gaan ...

John Logemann

COLUMNS

Zo simpel is het niet - Ad ...

Een Belg vroeg om een koppel eieren van onze beste vliegers en een van onze beste kwekers. Je kan zo’n vraag ...

Ad Schaerlaeckens

Richard de Vegt – Haule / Stambomen.3

Sinds ik mijn laatste column over stambomen en het mijn inziens verkeerde aankoopbeleid van (te) veel ...

Nico van Veen

Eindelijk - Ad Schaerlaeckens -

) Hehe. Het is een jaar geleden dat zo slecht gespeeld werd als vandaag en wel op dezelfde vlucht: Orleans. Maar toen ...

Ad Schaerlaeckens

STEL JEZELF VOOR

Francois Moors - Melsele

Stelt ..  

Stel jezelf voor

Hennie Beumer

Stelt....

Stel jezelf voor

Aurelio padovano uit Breukelen - Stelt ...

Stel jezelf voor

W. Vink en Zoon - Stellen zichzelf voor

Stel jezelf voor