KALENDER

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

TIPS & MEER....

Beantwoord 14 vragen en laat ons weten hoe u de duivensport beleefd!

KLIK HIER EN VUL IN!

INLOGGEN/AANMELDEN

Als u gebruikt wilt maken van onze website moet u zichzelf allereerst registreren

LAATSTE NIEUWS

De Vroege Kweek

Wie tijdens de winter kweekt moet goed de spreuk voor ogen nemen : “ Men kan iedereen bedriegen behalve de natuur”. Wie aan vroege kweek doet moet vooraf zeer goed weten dat hij iets ...

Frans Musch

DAAGJE NAAR HOOGEVEEN

Op het moment dat ik dit journaal zit te schrijven komt er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ben a.h.w. nog een beetje aan het nalachen. Waarom dan wel...? Afgelopen zat. 8 dec. zijn wij ...

Evelien's Journaal

Harold Zwiers, Den Ham ...

Harold Zwiers won de Supercup in de Marathon Noord-competitie. In het verslag over deze overwinning heeft u al wat info kunnen lezen over de grote kampioen uit Den Ham. Hij had naast dit mooie ...

Mooie Prestaties 2018

Duurste duif ooit

James Huang kocht bij de Duif uitreiking in 2016 een jonge duif van Jan en Rik Hermans. Hij kweekte uit deze duivin een jong dat deelnemer werd bij de Pioniers club in China. Nooit heeft er zo een ...

Ad de Jong

DE KIJK VAN OME GERRIT - ...

Het is weer een hot-item aan het worden op social media en in de wandelgangen sinds het bestuur van afdeling 10 heeft besloten om tussentijds af te treden. Al zijn het voor de duidelijkheid maar 4 ...

Voor u gelezen

Beurs

Op 1 en 2 december is de NPO beurs. Dit jaar is het in de Beursfabriek in Nieuwegein. Een jaar geleden in Rosmalen was het winter , op de terug weg heel langzaam gereden door de hevige sneeuw die ...

Ad de Jong

Informatieve websites 2 ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website Duivenvlucht.nl waarvan Harco Poelman de maker en eigenaar is. In de afgelopen ...

Nico van Veen

Eens de grote rui ...

Het energievermogen van elke duif is beperkt, de kunst bestaat er dus in, om met behoud van een goede gezondheid de grote rui door te komen. Wij weten het allemaal, een duif ruit het ganse jaar, ...

Frans Musch

Combinatie Rekker-Westra ...

Het seizoen 2018 zit er op, de strijd wie het beste zou zijn is beëindigd en de comb. Rekker-Westra uit Berlikum (Friesland) kon de trofeeën van 1e onaangewezen en 1e aangewezen ...

Mooie Prestaties 2018

GESPONSORDE LINKS

FORMULIEREN

De duiven van Orange werden gelost op vrijdag de 13e (juli), maar dat was voor de duif van Hennie Brüeker uit Overdinkel geen belemmering om er vol tegen aan te gaan. Deze jaarling doffer presteerde het om alles en iedereen voorbij te vliegen. Haar constatering verliep ook niet vlekkeloos, want Hennie had niet de gedachte dat er dezelfde dag op zijn afstand duiven zouden vallen. Toen hij vanuit de woonkamer even naar boven keek naar de rennen van zijn bovenhok, zag hij een blauwe duif zitten. Nog niet denkend aan een duif van Orange ging Hennie naar boven, maar zag direct dat het zijn 6e getekende blauwe jaarling doffer was. Na enkele snelle acties was het constateren mogelijk en floot Hennie de doffer naar binnen, tijd vrijdagavond 21.59, snelheid 1019 m/m, ongelofelijk, echter de display liegt niet. Hennie, waarom de duif als 6e getekende gezet van de 18 duiven? Ik had twee jaarlingen mee van de twintig en mijn overige oude duiven zijn zeer ervaren en hebben al menig bewijs geleverd van hun kunnen. Ik feite stond deze jaarling al hoger, doordat hij op Periqueux als 4e binnen kwam. Tevens had ik de duiven zondagochtend vroeg gelost in Doetinchem voor een laatste oefenvlucht en toen zat de 17-1738181 al 20 minuten los op de rest.

Bij het ter hand nemen van deze winnaar valt haar wilskracht onmiddellijk op. Je moet goed oppassen of hij wringt zich los, vol energie, de bouw is goed, maar nog niet volledig uitgegroeid ( duurt 2 jaar), prachtige pluim ( Hennie hecht hier veel waarde aan) en sterk karkas. De doffer had twee pennen gestoten. Ondanks dat de doffer als jonge duif belast werd door coli ( kuurtje bij dierenarts Jellema opgehaald), blijkt dit uiteindelijk geen effect gehad te hebben op de gezondheid. Voor Hennie heeft deze vlucht ook een onprettige kant, hij mist nog 5 duiven, waaronder drie echte toppers die bovenaan op de poulebrief stonden, hopelijk ziet hij ze nog terug. Hennie heeft de ervaring dat hij nauwelijks duiven verliest op de zware fondvluchten, het is voor mij onbegrijpelijk, de duiven zaten er top bij. Voor de 17-181 is het seizoen afgelopen, er wordt nog een koppeltje laten van getrokken en volgend jaar mag hij zijn kunnen weer opnieuw tonen. Bij Hennie geldt de regel: duiven moeten de mand in, hier wordt op geselecteerd, ze worden volop gespeeld. Met de hand duiven kuren wordt niet toegepast, alleen de prestaties zijn leidend als maatstaf, de toppers worden voluit gespeeld en er wordt nauwelijks gekeken naar de weersverwachtingen. Als voorbereiding op de grote vluchten worden de programmavluchten gebruikt, minimaal 8 keer mee en dan wordt de eerste groep thuisgehouden. Deze groep wordt 14 dagen voor de vluchtweek gekoppeld en zitten op 3 of 4 daagse eitjes te broeden.

Bij de volgende vlucht kan ik ze spelen op en jong van 5 of 6 dagen oud. Vandaar dat dit jaar een broedmachine is aangeschaft om de duiven weer op nest te krijgen, dat lukte goed behalve nu bij Orange. Wat Hennie volgend jaar niet meer doet is koppelen half februari, dit schuift weer een maand op. Nu zijn er al een aantal duiven bij die niet meer gespeeld kunnen worden qua pennenstand. Nadat de vliegduiven één jong hebben grootgebracht komen ze tijdelijk op weduwschap. Met dit spelsysteem worden ze ingevlogen. Daarna per groep gekoppeld voor de aankomende vluchten en met St.Vincent zit alles weer op nest. Na de laatste vlucht begin augustus worden de kwekers opnieuw gekoppeld voor een ronde laatjes. De natour ( 5 vluchten) wordt gebruikt om de jongen op te leren, Hennie plaats alle jongen gewoon bij elkaar en ondervindt daar geen hinder van. Een deel vliegt al behoorlijk rond het hok en een deel blijft gewoon nog op de klep zitten, het past zich van zelf wel aan, volgens Hennie. Hennie geniet van zijn pensioen en kan dagelijks enkele uren vrijmaken om zijn duiven optimaal te begeleiden. Hij heeft zo’n 32/33 koppels om mee te vliegen en kweekt jaarlijks tussen de 75 en 100 jongen. Op dit moment mist hij 8 jongen van de 85. Hij bezit 12 kweekkoppels.

Wordt er getraind bij het hok?
Ja, meestal ben ik al vroeg uit de veren ( 5.30) en dan wordt er verplicht getraind, alles er uit en na een uur mogen ze weer naar binnen en dat was het dan. Enkele dagen voor het inkorven krijgen ze zwaar voer, na 1,5 uur wordt alles weggehaald, er staat dus niet de hele dag voer ter beschikking.

Het hok/medische begeleiding.
Zo’n 25 jaar geleden heeft hij zijn huidige woning zelf gebouw, maar zijn bovenhok ( zit boven de carport uitlopend over de garage) kreeg volop voorrang. Hierdoor kon hij zijn duiven al tijdens de bouw over wennen. Het hok bezit een vast verluchting in de plafonds en de gehele dag kunnen de duiven in de open rennen zitten, waarbij de voorfronten van het hok grotendeels open staan. Je ruikt geen duiven, ondanks de aanwezigheid van stro op de vloer. Hennie maakt wel de schappen schoon , maar niet de vloer. Mijn indruk; het hok is goed verlucht, geen of nauwelijks een merkbare luchtstroom. De kap is ruim, ongeveer 1,80 hoog en in de winter worden de schuiven avonds grotendeels gesloten, zodat de duiven enigermate niet te koud zitten. In het vliegseizoen blijven de schuiven ongebruikt. Het hok bezit enkele aparte ruimten om losse duivinnen/doffers te plaatsen of te scheiden.

Hennie gebuikt de producten van Giantel met name cocci-thricho en super ornithose mix, hij is hier heel tevreden over. Jonge duiven worden nergens tegen behandeld en gaan ze de mand in dan krijgen ze na de vlucht super ornithose mix in het water. Bij de ouden geldt het zelfde, maar dan voor 2 dagen in het water, want het vliegen is over als ze last krijgen van dikke koppen. De periode tussen Orange – Bergerac geeft de mogelijkheid om de duiven tegen het geel te behandelen ( weekeinde vrij van een vlucht).

Hoe ben je aan de goeden gekomen?
Ik had over het algemeen minder geluk met duiven rechtstreeks gekocht bij goede liefhebbers, ondanks dat je de ouders ter hand kunt nemen en je een indruk krijgt van het hok en de liefhebber. Je kweekt al gauw twee jaar en dan bemerk je dat de opbrengst mager is. Dan is het ook einde verhaal voor de kweker. Toen ik via internet de grootouders kocht van de 17-181 was het raak. Kinderen hieruit brachten bijvoorbeeld de 17-181 voort ( zie stamboom). Mijn ervaring met internet aankopen zijn positief, maar je moet ze wel kopen met een dijk van een afstamming.

De ouders van de 17-181:
Vader van de 17-181, zijn vader komt van Meijer (St. Philipsland) uit een zoon van de 1e nat.Pau die gekoppeld was met een duivin waarin de lijnen van de Paarsborst en opnieuw de 1e nat. Pau in voor komt. De moeder van de 16-963 is gekocht bij kweekcentrum Friesland, hier vindt men prestatie duiven van de gebroeders Hagens gekruist met de lijn van Nouwen Paesen. Moeder van de 17-181 is geboren uit een doffer van Eddy Bloemen (x Bram Walpot), ook hier weer prestatie duiven. Deze was gekoppeld met een duivin gekocht van First Prize Pigeons, hier ziet men het Fenomeem een doffer met het A-gen. Dit gen wordt verantwoordelijk geacht voor het voortbrengen van topduiven.

Klaas Mulder

SPONSOREN

GESPONSORDE LINKS

BONNENVERKOOP

BONNENVERKOPEN

VERWACHT

• De Reisduif
  • Duivensport Heerenveen
  • P.v de Vliegende Post - Minnertsga
  • P.V us Nocht - Oudehorne
  • P.V. De Flevopost
  • PV de Luchtbode - Mill
  • PV De Postduif - Waalwijk
  • PV De Snip - Ureterp
  • PV de Zuiderzeevliegers

NIEUWSTE ADVERTENTIE

Hulpstukken €15.00
Bestel het boek - Dr. Peter Boskamp €44.95

EENHOKSRACEN

PARTNERS

DUIVENTRANSPORT

MAGAZINES

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

DAAGJE NAAR HOOGEVEEN

Op het moment dat ik dit journaal zit te schrijven komt er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ben a.h.w. nog een ...

Evelien's Journaal

Duurste duif ooit

James Huang kocht bij de Duif uitreiking in 2016 een jonge duif van Jan en Rik Hermans. Hij kweekte uit deze duivin een ...

Ad de Jong

Beurs

Op 1 en 2 december is de NPO beurs. Dit jaar is het in de Beursfabriek in Nieuwegein. Een jaar geleden in Rosmalen was ...

Ad de Jong

COLUMNS

De Vroege Kweek

Wie tijdens de winter kweekt moet goed de spreuk voor ogen nemen : “ Men kan iedereen bedriegen behalve de ...

Frans Musch

Informatieve websites 2 / Jaco van ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website ...

Nico van Veen

Eens de grote rui voorbij, gaan wij aan ...

Het energievermogen van elke duif is beperkt, de kunst bestaat er dus in, om met behoud van een goede gezondheid de grote ...

Frans Musch